Återbetalningspolicy
Här hittar du specifik information om ångerrätt och reklamation gällande vår e-handel.
Ångerrätt
Som konsument har du rätt till 14 dagars ångerrätt från den dagen du tar emot din order, enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Vi väljer dock att erbjuda också en ytterligare trygghet med 30 dagars öppet köp, läs mer under 'öppet köp'.
Återbetalning
För de flesta artiklar, i den osannolika situationen att din produkt är felaktig, kan du skicka tillbaka den till oss för återbetalning eller utbyte av varor inom 30 dagar efter mottagandet. Återbetalning av returfrakt är inte tillgängligt för detta. När vi har tagit emot och godkänt din retur betalas dina pengar tillbaka till samma konto du betalade med, vilket sker senast inom 14 dagar från meddelande om utövande av ångerrätt (förutsatt att vi mottagit din returnerade produkt i god tid.). Har du betalat med Klarna kommer dem även skicka en uppdaterad faktura på e-post till dig.
Returer (om tillämpligt)
För att vara berättigad för retur måste din vara vara oanvänd och i samma skick som du fick den. Den ska även finnas i originalförpackningen.
När din retur har mottagits och inspekterats skickar vi dig ett e-postmeddelande för att meddela att vi mottagit din returnerade order. Vi kommer även att meddela dig om godkännandet eller avslaget på din återbetalning. Vid godkännande av återbetalning kommer du att krediteras och få en återbetalning till den betalningsmetod du valt vid beställningen.
Returer efter 30 dagar från leveransdatumet godkänds ej.
Så här gör du en retur
- Kontakta kundservice: Skicka e-post till support@refinedscents.se med namn, email och ordernummer.
- Kundtjänst kommer skicka en ångerblankett till dig via mejl.
- Vid godkänd ifylld ångerblankett kommer kundservice att instruera dig var du ska skicka din order för retur.
- Varje kund ansvarar för att betala returfraktkostnaden för ordern. Fraktkostnader återbetalas inte.
- Skicka tillbaka paketet. Vi rekommenderar att du använder PostNord vid ditt närmaste postombud/uthämtningsställe.
Du bör överväga att använda ett spårbart fraktsätt eller köpa fraktförsäkring. Vi garanterar inte att vi får din returnerade order.
Ej uthämtat paket
Ditt beställda paket ligger kvar hos ombudet i 7 dagar, efter det skickas det tillbaka till oss som en ombudsretur. Levereras ditt paket till ett ombud får du en avi om var det finns att hämta.
Ombudsreturer debiteras med en expeditionsavgift på 199 SEK. Denna avgift innefattar kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering.
Vi debiterar alltså 199 SEK för ej uthämtade varor. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat som ej uthämtat och debiteras automatiskt 199 SEK.
- När din leverans kommer i retur till oss som ett ombudsretur så makuleras den.
- Vi makulerar din betalning och den betalas tillbaka till dig minus avgiften för ej uthämtade paket om 199kr. Har du en faktura som ej är betald ännu så korrigeras beloppet och har du redan betalt får du pengarna återbetalade. I de fall vi inte kan dra beloppet från den gjorda betalningen så skickar vi istället en faktura.
- Vill du fortfarande ha det du beställt så lägger du en ny order precis som vanligt.
Refined Scents tar ej ansvar för huruvida PostNord/Earlybird aviserat leveransen eller ej. Refined Scents tar inte heller ansvar för andra händelser som gjort att du inte kunnat hämta ut paketet, exempelvis jobb eller sjukdom.
Utbyten (om tillämpligt)
Vi ersätter endast föremål om de är defekta eller skadade. Om du behöver byta det mot samma objekt, skicka ett e-postmeddelande via vårt kontaktformulär eller via suppport@refinedscents.se
Delvis återbetalning
Alla ordrar som inte är i sitt ursprungliga skick, är skadade eller är inkompletta som inte beror på fel från Refined Scents kan få avslag på återbetalning eller delvis återbetalning. Vi kommer informera er via mejl efter inspektion av den mottagna varan.
Försenade eller saknade återbetalningar (om tillämpligt)
- Om du inte har fått någon återbetalning ännu, kontrollera först ditt bankkonto igen.
- Kontakta sedan ditt kreditkortsföretag, det kan ta lite tid innan din återbetalning officiellt publiceras.
- Kontakta din bank. Det finns ofta en behandlingstid innan en återbetalning publiceras.
Om du har gjort allt detta och du fortfarande inte har fått din återbetalning ännu, vänligen kontakta oss genom att använda vårt kontaktformulär så hjälper vi dig!
Reklamation
Om en produkt är trasig eller på annat sätt defekt har du rätt att reklamera den. Börja med att ta bilder på den skadade varan. Vi behöver bilderna och ditt ordernummer för att kunna hjälpa dig göra en reklamation.
Först efter att vi har inspekterat din produkt genom bilder bör du skicka din produkt till oss. Vi kommer sedan att göra en noggrann inspektion av produkten för att bedöma orsaken till skadan och om den omfattas av garantin. Om så är fallet kommer vi erbjuda en reparation, ny vara eller kompensation.
Reklamation av varan gäller bara om det är fabrikationsfel. Detta täcker inte borttappade föremål, normalt slitage eller vårdslös hantering.
Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera produkten. Inspektera mottagen produkt noga vid mottagandet.
Du som konsument ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Du har 3 års reklamationsrätt.
Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt.
Kontakta vår kundtjänst support@refinedscents.se för vidare hjälp i ärendet. Vi på Refinedscents väljer om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt. Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se. Om vi skulle hamna i en tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Kan jag ändra eller avbryta en beställning?
Vår logistikkedja är helt automatiserad, vilket innebär att alla ordrar behandlas och skickas vidare för hantering så fort de lagts. Detta gör att vi kan säkerställa snabba leveranser, men det innebär också att vi tyvärr inte kan ändra eller avbryta en beställning efter att den har bekräftats.
Vi rekommenderar därför att du noggrant dubbelkollar din beställning innan du slutför köpet, inklusive produktval, antal och leveransadress. Om du har frågor innan du beställer, är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig gärna!
Öppet köp
Det innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Nostalgicam det inom 30 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen).
För att öppet ska godkännas behöver följande villkor vara uppfyllda:
- Produkten måste vara i nyskick, oanvänd och i sin oskadade originalförpackning.
- Produkten ska returneras i sin originalkartong, med plasten på, dvs obruten
Vid utövande av öppet köp betalar du returfrakten samt en administrativ avgift på 200kr. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad
Har du några frågor?
Tveka inte att höra av dig till oss på support@nostalgicam.se – vi finns här för att hjälpa dig. 😊